Корпоративните социални мрежи не вещаят революции на работното място. Засега.

Юни 26, 2013 от Благой Благоев

Над 90 на сто от компаниите от класацията Fortune 500 ще разполагат с частично или напълно внедрени корпоративни социални мрежи до края на 2013 г. Това предвижда анализаторът Deloitte, посочвайки, че очакваният ръст в тази насока спрямо 2011 г. е около 70 процента. Социалните мрежи на работното място са вътрешни софтуерни платформи, проектирани да насърчават съвместната работа, комуникацията и споделянето на знания между служителите. И тъй като целта им е да бъдат именно социални, те често биват описвани като създадени така, че да бъдат ангажиращи и окуражаващи широка употреба за връзка с много хора вътре в компанията. Реалността обаче много често се оказва друга – много от корпоративните социални мрежи трудно набират достатъчен потребители. Според проучвания 20-30 на сто от служителите не биха използвали подобна платформа, ако тя изисква регистрация. Една трета от останалите пък ще четат съдържание поне веднъж седмично и само 40% ще публикуват средно веднъж месечно.
 
Въпреки че споменатите числа изглеждат ниски и донякъде обезкуражаващи, особено имайки предвид някои от по-оптимистичните прогнози за работните социални мрежи, според Deloitte те отразяват цялостните трудности, с които по принцип се сблъскват компаниите при популяризирането на вътрешни мрежови технологии. Корпоративните инструменти за споделяне на вътрешна информация (т.нар. интранети) са налични от средата на 90-те години на миналия век (макар и без социалния аспект), но дори когато първото нещо, което виждат служителите, е заглавната страница на интранета, повече от половината не го използват ежедневно. Накратко, според анализаторската компания именно привличането на достатъчен брой служители е по-всяка вероятност най-големият проблем, стоящ пред решенията за вътрешно споделяне на знания.
 
Как обаче резултатите от изследването се съотнасят с потребителски ориентираните социални мрежи? Някои от тях разполагат с голям брой регистрирани членове, но като цяло количеството активни потребители съответства на данните за корпоративните социални мрежи. Според Deloitte около 58  на сто четат постове веднъж седмично или дори по-рядко, а 56% публикуват по-малко от едни пост седмично. Резултатите от други изследвания дори отиват още по-далеч като резултатите им показват, че 5 на сто от потребителите са отговорни за създаването на 75 процента от съдържанието.
Възможно е да съществува
 
Таван на употребата
 
на социалните мрежи, като крайната фаза вероятно винаги е съществуване на малка група от супер потребители, които създават/споделят по-голямата част от съдържанието, по-голям брой хора, които четат, но не създават, и накрая са онези, които нито ще консумират нито ще създават или споделят съдържание.
 
Вероятно за корпоративните социални мрежи звучи очаквано като относително нови технологии да привличат предимно по-младите служители. В същото проучване обаче 40-49-годишните са демонстрирали над 40 на сто повече желание да се регистрират и над 100% по-голяма вероятност да споделят нещо над четири пъти месечно, отколкото 20-29-годишните. Това вероятно няма да е изненада за вътрешните хора, които внедряват подобни корпоративни решения, но със сигурност ще е нещо ново за външния наблюдател, който прави изводите си на базата на потребителската активност в публичните социални мрежи.
 
 
 

Вход потребители

Топ новини

На 15 юни в Бизнес център „Земята и хората“ за втора поредна година ще се проведе SQL Server 2017 Discovery Day, където пред българските експерти от ИТ сферата официално ще бъде представен новият Microsoft SQL Server. На събитието, организирано от учебния център на Инспирит ЕООД - SQL Master Academy- посетителите ще могат да обменят опит и да обсъдят казуси от...

Образователната организация ERP Academy ще гостува на Софтуерния университет с безплатна лекция на тема: "Запознаване с BI и CRM". Събитието ще се проведе на 16 декември от 19 часа в зала Inspiration. Лектори ще бъдат Николай Миленков и Анастас Шопов.

Dell обяви новия си високопроизводителен и високоефективен тънък клиент Wyse 5060, който е лесен за внедряване и управление, предлага по-големи опции за сигурност и цялостна съвместимост на виртуалното работно място със Citrix, Microsoft и VMware. Създаден е за служители от индустриите на знанието, които изискват мощна производителност на настолните машини и поддръжка на...

Premium Drupal Themes by Adaptivethemes