Заключен ли е изборът на справочно-информационна система за държавата?

Април 5, 2012 от Ваню Кръстев

Изкуственото пришиване на нечия СИС към системите на електронното правителство ще доведе до монопол

 

 

 

 

Договорът за доставка на справочно-инфорамционна система (СИС) за нуждите на държавната администрация изтече на 15 февруари тази година. Оттогава доставчиците на този пазар и държавните организации се договарят поотделно, като всяка организация избира система според нуждите и бюджета си.  Времето на затише обаче премина и предстои нова битка – този път с Министерството на информационните технологиии и съобщенията - за подпис под следващия договор или за продължаване на свободното договаряне. Участниците от страна на частния бизнес са фирмите Сиела Норма, Апис България, Дакси България, Юридическа енциклопедия, Лакорда, Труд и право и Български законник.

Защо битка? Защото става въпрос за централизирана поръчка при доставката на справочно-информационни системи. Това означава, че един централен държавен орган взема решение вместо всички останали ползватели надолу по веригата, кой да им доставя правна и справочна информация чрез специализиран софтуер. Избраната фирма подписва договор, става единствен доставчик за всички организации от обществения сектор и прибира цялата сума.

Каква е предисторията? Накратко, от 2004 година досега са проведени общо четири централизирани търга за доставка на СИС. При всички тях медийното пространство бе заливано с твърдения за порочни практики на кабинетите Сакскобурготски и Станишев. Атакувани бяха принципите на публичност, прозрачност и равнопоставеност между участниците в тези централизирани търгове и осигуряването на условия за свободна и частна конкуренция. Битката за договорите бе всъщност основно между Сиела и Апис. Последната оспорваше търговете (печелени от Сиела или неин дистрибутор) с твърдения за опорочена методика при оценка на предложенията на кандидатите. Според Апис тя е съдържала изисквания, които предоставят необосновано предимство на единия от доставчиците. Това всъщност винаги е и основният мотив за спорове при всякакви видове обществени поръчки – да се залагат изисквания, които могат да бъдат удовлетворени само от конкретен доставчик, с което конкурентите се оставят без шансове. През годините от Апис обаче отправяха и редица други обвинения за порочни практики – допускане на фалшив кандидат, който демонстрира информационен продукт на друг доставчик (но със сменено име) на фрапантно ниска цена, спрямо останалите участници; финасови облаги след сключване на допълнителни споразумения с избрания доставчик, които нарушават първоначалния обхват на поръчката; класиране на първо място на нелоялен учстник в процедурата, предлагащ 15-кратно по-нска цена като дистрибутор на СИС, за да може да се откаже и да предостави договора на друг участник, вече производител на същата СИС, но вече на 15 пъти по-високата цена. И така нататък.

След всичко това остава отворен въпросът, трябва ли всъщност да има централизирана поръчка за доставка на справочно-информационни системи или не. И не би ли било по-добре всички доставчици на такива системи да се впуснат в свободна конкуренция за привличане на всяка една обществена организация като клиент. Така този немалък пазар да се разпредели между всички, спрямо конкурентните им предимства, особенностите на техните системи, а и конкретните нужди на държавните ведомства, които ще могат да купуват само това, което им е необходимо.

Докато частните фирми и медиите дискутират тези две възможности, държавата обаче в лицето на Съвета за електронно управление (СЕУ) изрази намерение да промени изцяло досегашния си подход към доставката на правна и справочна информация и чрез нова централизирана поръчка

да стане собственик на изпълнимия код и базите данни на спечелилата система.

Това й намерение тя обяви по време на среща, проведена на 28.03. 2012 г. с участието на Валери Борисов, зам. министър в МТИТС и представителите на доставчиците на СИС. Мотивът е, че с този тип доставка ще се спестят финансови средства. Плановете са постоянната работна група към СЕУ да анализира реалните потребности на администрацията от правна и справочна информация, които да залегнат в процедурата около обществената поръчка. Идеята е, държавата да подготви свой собствен технически екип, който да актуализира информацията. По този начин няма да бъде зависима от съответния доставчик. Освен това, като собственик на всички ИТ системи на електронното управление, е добре тя да стане собственик и на СИС, като подсистема.

 
 
 

Вход потребители

Топ новини

На 15 юни в Бизнес център „Земята и хората“ за втора поредна година ще се проведе SQL Server 2017 Discovery Day, където пред българските експерти от ИТ сферата официално ще бъде представен новият Microsoft SQL Server. На събитието, организирано от учебния център на Инспирит ЕООД - SQL Master Academy- посетителите ще могат да обменят опит и да обсъдят казуси от...

Образователната организация ERP Academy ще гостува на Софтуерния университет с безплатна лекция на тема: "Запознаване с BI и CRM". Събитието ще се проведе на 16 декември от 19 часа в зала Inspiration. Лектори ще бъдат Николай Миленков и Анастас Шопов.

Dell обяви новия си високопроизводителен и високоефективен тънък клиент Wyse 5060, който е лесен за внедряване и управление, предлага по-големи опции за сигурност и цялостна съвместимост на виртуалното работно място със Citrix, Microsoft и VMware. Създаден е за служители от индустриите на знанието, които изискват мощна производителност на настолните машини и поддръжка на...

Premium Drupal Themes by Adaptivethemes